dinsdag 31 januari 2012

Hoe blijf je gezond? ..en hoe word je weer beter als je ziek bent?

Pas op! Lees vóór het toepassen van deze adviezen de bijsluiter onderaan!

Toen ik aan dit stuk tekst begon had ik nog geen flauw vermoeden dat ik een week later met een forse griep op bed zou liggen...

Want eens in de paar jaar heb ik het weer eens flink te pakken. Vorige week was het dus plots ook weer raak. Daar ben ik dan letterlijk echt goed ziek van.

En al stort de hele wereld om je heen in, het interesseert je op dat moment niks. Want je bent simpelweg te beroerd om je druk te maken om andere dingen. Bovendien wil je maar een ding, en dat is zo snel mogelijk weer beter worden.

Maar wat is ziekte eigenlijk?

Ergens onderweg is er iets misgegaan waardoor je ziek bent geworden. Dit kan een tijdelijk verminderde weerstand zijn waardoor je een onschuldig griepje oploopt zoals hierboven maar het kan ook een ernstigere oorzaak hebben waardoor je een chronische ziekte of een levensbedreigende kwaal op kan lopen.

Bij een serieuze ziekte kan er al langere tijd iets echt goed fout zitten. Maar wat? De oorzaak van een ziekte is vaak een veelkoppig monster maar een ding is zeker:

Op enig moment in je leven is de stroom van Wel-Zijn onderbroken.

Er bestaat namelijk geen echte bron van ziekte maar slechts het blokkeren van de altijd stromende bron van Wel-Zijn waardoor een ziektekiem vat op je kan krijgen.

Want als je overdag een kamer binnenloopt vind je toch ook geen knop op de muur met 'donker' erop geschreven die de hele ruimte vult met inktzwarte duisternis? 

Nee, natuurlijk niet. Je kan overdag alleen het licht blokkeren door de gordijnen dicht te doen. Of je ogen. En 's-avonds kan je een brandende lamp uit doen. That's it.

Zo is er in het universum ook geen knop te vinden voor ziekte, slechtheid of andersoortig kwaad. Want er is slechts een onuitputtelijke en altijd stromende bron van Wel-Zijn. En als je die energiestroom onderbreekt kun je ziek worden.

Wat moet je nu doen om gezond te blijven?

Los van gezond leven is de bottomline in het hele verhaal dat je gevoel je vertelt waar je staat ten aanzien van gezondheid. Je voelt je niet voor niets klote als je ziek ben en lekker als je fit bent. Het woord zegt het al. Je lekker voelen. Daar gaat het om.

Het zit zo: Je hebt een ingebouwde richtingaanwijzer die precies aangeeft of je in de gezonde richting gaat. Voel je je goed? Prima. Houwen zo. Maar als je te ver van je 'pad' afwijkt ga je je steeds minder goed voelen. En dit kan uiteindelijk zo erg worden dat je ziek wordt.

Je langere tijd rot voelen over iets is van het pad af zijn. Je hebt op dat moment een slechtere verbinding met wie je werkelijk bent en met wat je werkelijk wilt.

Want als je bijvoorbeeld maar lang genoeg ergens blijft werken waar je het totaal niet naar je zin hebt dan kun je hier uiteindelijk zelfs letterlijk ziek van worden. Dit kan ook op gaan voor de relatie met een partner die niet lekker loopt.

Of misschien is het de omgang met je familie waar je al langere tijd ruzie mee hebt of het kan het chronische geldgebrek zijn waar je dagelijks mee opstaat en mee naar bed gaat...

Wat moet je in zo'n situatie doen?

Probeer, hoe moeilijk het misschien ook is, de weg terug te vinden naar jezelf. Vraag je af wat je werkelijk wilt in het leven en wat je kan doen om de situatie op te lossen. Ik zal hier in een later bericht meer uitgebreid op terug komen.

Want hoe beter het tussen je oren zit en hoe meer je luistert naar je innerlijk, des te beter jij je zal gaan voelen. Want er is namelijk niks belangrijker dan dat jij je goed voelt.

Hoe meer je in verbinding staat met je ware ik, des te sneller zal de stroom van welzijn naar je toe en door je heen stromen.

En wees niet bang om je egoïstisch te voelen omdat jij je wel goed voelt en een ander niet. Jouw welzijn gaat niet ten koste van een ander. No way!

Geen zieke wordt er beter van als jij ook ziek naast hem gaat liggen. Je kunt hem wel helpen als je gezond blijft toch?

Er is gewoonweg NIETS belangrijker dan dat JIJ je goed voelt. Punt!

"Ja, maar die arme zieke kindertjes in Afrika dan? Hoe kan ik me nou goed voelen als daar zo'n ellende is?"

Get a life zeg!

Die 'zieke' kindertjes zijn niets anders dan een marketingtool in tv-commercials van ontwikkelingshulporganisaties die precies weten hoe ze uw geweten moeten manipuleren. Clubs met een enorm waterhoofd die weigeren met elkaar samen te werken en die er alleen maar op uit zijn om het geld uit uw zak te kloppen.

Of denkt u dat de gemiddelde directeur van fonds X met een salaris van twee keer Balkenende ook maar een seconde wakker ligt van het welzijn van de gemiddelde Afrikaan? Haha! Welnee...

Trouwens, die zielige Afrikaantjes zijn vaak vele malen gezonder en gelukkiger dan u en ik denken! Maar dat hoort u nooit want dat levert geen geld op...

Bovendien is de Afrikaanse economie booming. Ga maar eens kijken. Die liggen in een deuk om onze crisis. Het duurt niet lang meer of ze sturen ons geld!

Maakt u zich geen zorgen. Afrikanen zijn doorgaans heel gezond en gelukkig. Hoe kunnen ze ook anders, het is altijd zomer! ;-)

Een volgende keer zal ik uitgebreider terug komen op 'alle ellende in de wereld' en hoe je daar mee om moet gaan maar nu eerst even terug naar de kern van ons verhaal...

Focus je op gezondheid en welzijn!

Denk nooit: "Als ik maar niet ziek word!" Want dat is de goden verzoeken...

Denk in plaats daarvan bijvoorbeeld:

"Ik voel me goed! Ik ben lekker fit en ik ben vastberaden om me zo vitaal te blijven voelen als ik nu doe". "Ik eet gezond en beweeg me regelmatig en niemand kan me tegenhouden om me goed te blijven voelen! Ik kan verdorie wel de hele wereld aan!"

Kijk, daar staat iemand. Die klinkt al kerngezond!

En wat moet er gebeuren als ik al ziek ben?

Er is ook nog steeds geen man overboord als je iets mankeert. Een mens is beresterk. Je moet het echt heel bont maken om dood te gaan! De kans is vele malen groter om beter te worden als je ziek bent dan dat de kans is om daadwerkelijk het loodje te leggen.

Hoe belabberd je ook in elkaar zit, je kunt altijd, nee je MOET je altijd op enig moment gaan focussen op een verbeterd gevoel over jezelf en je ziekte. Ga afleiding zoeken, ga leuke sitcoms of films kijken of grappige verhalen lezen of naar mooie muziek luisteren want alles mag om je lekkerder te voelen.

Lachen is een van de beste 'pillen' die bestaan en die je ook nog eens supersnel leiden naar een verbeterde vibratie over jezelf. En dat zonder bijwerkingen.

Ga eens naar het theater of naar een 'one man show' (bestaat dat nog?) Of lees desnoods het partijprogramma van Groen Links. Ken mij het schelen. Alles is geoorloofd om meer te lachen.

Denk erom: Gezondheid vibreert op een hogere frequentie dan ziekte. Dus je zult ALLES uit de kast moeten halen om jezelf naar een hogere golflengte te tillen. Anders zul je NIET gezond kunnen worden.

Wel-Zijn ligt op de hoogste plank in je kast. Zoek je te laag dan vind je het zeker niet. Je blijft dan 'gevangen' in ziek zijn. Wel-Zijn kan dan niet naar je toe stromen. Zo is de wet.

En 'te laag zoeken' betekent: zeuren, mekkeren en klagen over hoe zielig je wel niet bent.

Maak daarom in plaats van klagen hier je mantra van:

"Ik ben misschien nu wel niet gezond maar mijn onderbewustzijn (of Universum, of God, of Allah..) weet precies wat het moet doen om mij weer gezond te maken. Als ik een snee in mijn vinger heb geneest mijn lichaam dit ook. Dus dan weten de miljoenen cellen in mijn lijf vast en zeker ook wel hoe ze deze aandoening moeten genezen.

Ik ben in goede handen en ontspan me in de overtuiging dat ik weer helemaal kerngezond word!".

Probeer jezelf te zien als een gezond persoon. De geest is vele malen sterker dan een pil. Er zijn legio verhalen bekend van mensen die 'opgegeven' waren door doktoren en simpelweg weigerden dood te gaan en tot ieders verbazing kerngezond werden.

Maar pas op! Je bent wat je denkt dus zie je jezelf als ziek zwak en misselijk dan krijg je er alleen maar meer van!

Kijk waar je wilt zijn. Niet naar hoe je nu bent of hoe je je nu voelt. Hoe pijnlijk je huidige situatie ook kan zijn.

En denk er om hoor: Uw welzijn gaat nooit ten koste van een ander! Er stroomt genoeg voor iedereen op deze planeet. Deze universele bron is onuitputtelijk. Blokkeer hem niet maar stel je er voor open en laat je zorgeloos meedrijven op deze altijd voortdurende stroom van gezondheid en voorspoed!

Dus, blijven ademhalen, laat de energie stromen en hou de stekker er in! ;-)


Let op! Vergeet nooit naar een dokter te gaan als je serieuze klachten hebt want ik ben Jomanda niet. Steve Jobs dacht zijn ziekte te kunnen genezen met alternatieve geneeswijzen terwijl hij een goed behandelbare vorm van kanker had. Toen hij eenmaal wel voor reguliere artsen koos was het te laat...

Hij stierf met 7 miljard dollar op zijn rekening...