woensdag 7 december 2011

De Gouden Regels voor een superleven! (deel 5)

  1. Denk goed na over welke doelen je wilt bereiken en schrijf ze op. 
  2. Onderneem actie en visualiseer om je doelen te bewerkstelligen.
  3. Luister naar je gevoel.
  4. Neem de verantwoording voor je eigen leven.
Gouden Regel 5:   Wees tevreden met alles wat je WEL hebt!  

Waarschijnlijk leest u dit blog omdat u op een of andere manier niet geheel tevreden over bent over een bepaald aspect van uw huidige leven. Nou, maakt u zich maar geen zorgen. Met die gedachte is niks mis. U bent niet de enige.

Maar ook al zou u dolgelukkig zijn, er kan altijd wel weer iets verbeterd worden en er blijft altijd wel iets te wensen over want het leven is nooit helemaal af. En da's maar goed ook anders zou het een saaie boel worden.

Sterker nog, het is zelfs uw eigen keuze om uw leven hier op aarde op een zo veelzijdig mogelijke manier te kunnen ontplooien. U moet er naar streven om steeds prettigere levensomstandigheden voor uzelf te creëren.

Of dacht u soms dat u per toeval op deze aardkloot was aanbeland en dat het enkel uw taak was om zich voor een modaal salaris u tot uw 67ste zich te laten afbeulen, om er uiteindelijk achter te komen dat uw pensioen letterlijk als sneeuw voor de zon verdwenen was op een Grieks strand? 

Nee toch zeker? Gelukkig maar... Tenzij u daarmee natuurlijk helemaal happy bent. Want dan is het uiteraard wel goed.  

Het draait in het leven maar om een ding en dat is 
DE REIS en niet DE BESTEMMING!

Want je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om in de zomervakantie met je gezin in de file te gaan staan op de Route du Soleil, om uiteindelijk aan te komen op een stampvol Frans strand, maar je hebt ook de keuze om een B-weg te nemen die slingererend leidt tussen velden vol geurig pimpelpaars lavendel en langs glooiende heuvels vol met druivenranken, omzoomd door dalen met goudgele zonnebloemen die reiken tot de aan de oneindige horizon...of zoiets...

Begrijpt u wat ik bedoel? Ja? Mooi.

Want u kunt nog zo hard buffelen, pezen, knokken en worstelen tot u compleet afgepeigerd als een aangeslagen boxer in de touwen hangt, maar u kunt de kwaliteit van uw bestaan toch echt alleen veranderen als u zelf van binnen ook een aantal wijzigingen aanbrengt.

Hoe doen we dit?

Een handige en snelle tool om meer welzijn te bewerkstelligen in uw leven is om dagelijks de dingen te gaan waarderen die op het oog de gewoonste zaak van de wereld zijn.

Twee jaar geleden bijvoorbeeld ging midden in de winter mijn verwarmingsketel stuk. Je staat er normaal gesproken geen seconde bij stil dat er heet water uit de kraan komt en dat de verwarming het doet. Nou, ik kan u vertellen dat ik weer behoorlijk blij was toen deze het weer deed. Want het was die dag buiten min 5 en het wordt dan binnen heel snel bijzonder onaangenaam koud, om nog maar te zwijgen over het feit dat je niet warm kunt douchen in de ochtend...

Of neemt u 's-ochtends een koude douche? ja? Okay...knap hoor...

Reagan zei ooit: "Een vent die zegt dat ie in de ochtend een koude douche neemt liegt ook voor de rest van de dag".

O ja, en vorige week lag mijn internet er ineens uit. Het huis was te klein. Zo verwend zijn we. Twintig jaar geleden wisten we nog niet eens wat internet was...

En ik moest die dag ook nog voor controle naar het ziekenhuis. Ik schok me echt rot van een man die met slangen hangend uit elke lichaamsopening meer dood dan levend in de gang voorbij kwamen rollen in een bed dat werd voortgeduwd door een broeder. Een kerel van mijn leeftijd!

Ik wist niet hoe snel ik weer buiten moest komen en dankte god op mijn blote knietjes dat ik nog kerngezond was. Ik schaamde me voor mijn triviale dagelijkse non-problemen terwijl daar binnen mensen vochten voor hun leven.

Want als ziek bent heb je maar een zorg:
HOE WORD IK ZO SNEL MOGELIJK WEER BETER!

Maar hoe vaak staat u stil bij het feit dat u gezond bent?

Wat is nu de reden van dit moralistische verhaal zult u misschien denken? Nou, dat zal ik u vertellen: Je kunt namelijk alleen maar verbeteringen in je leven bewerkstelligen als je een 'vibe' aanbiedt die pulseert op de golflengte van de gewenste verbeteringen in uw dagelijkse bestaan.

Met andere woorden: als je de hele dag met de pest in je lijf rond wandelt en maar loopt te mekkeren over wat er allemaal wel niet deugt in je leven dan zul je niet veel vooruitgang boeken in de kwaliteit van je leven...

Maar door te focussen op de dingen die WEL goed gaan, zoals de hierboven beschreven alledaagse voorbeeldsituaties, waar je vaak geen seconde bij stil staat, til je jezelf als het ware naar een hoger niveau.

Want een tevreden en een dankbaar gevoel vibreren op een compleet andere, of hogere etage dan het niveau van ongenoegen. En op die hogere etage kun jij WEL de de spullen of situaties vinden die je graag wilt ervaren!

"Ja, maar Luuk, wacht ff... "Als ik meer geld heb of dat mooie huis dan is het veel makkelijker voor me om een beter gevoel aan te bieden" zult u waarschijnlijk zeggen.

Ja, dat is ook wel begrijpelijk en makkelijker maar zo werkt het in het leven helaas niet. Maar het heeft mij ook decennia geduurd om er achter te komen hoe het wel moet. Vandaar dit blog.

"Je zult eerst zelf moeten veranderen voordat de
veranderingen in je leven komen"!

Dus, door de doodgewoonste dingen in je leven meer te beginnen te waarderen, kom je vanzelf op een hogere frequentie waardoor er meer welzijn wel naar je toe MOET komen! 

Ga daarom elke dag bewust op zoek naar dingen of situaties in je omgeving waar je dankbaar voor kan zijn.

Je huis staat waarschijnlijk vol met zooi waar 80% van de wereldbevolking in een heel mensenleven nog niet eens aan zal kunnen komen! Je weet niet eens meer wat voor mooie spullen je allemaal nog hebt liggen. Sta daar eens bij stil. Of bij je fijne familie of de vrienden die je hebt. Of die lekkere warme douche die je in de ochtend kunt nemen.  

Je zult ook merken dat je door die waardering ook gewoon lekkerder in je vel komt te zitten. Want tevreden zijn voelt altijd beter dan ontevredenheid. En dat is ons doel: elke dag weer streven naar een beter gevoel over ons zelf en over het leven dat we leiden. En als jij je lekkerder voelt dan zullen alle puzzelstukjes in je leven als vanzelf op de juiste plek terecht komen.

Probeer elke dag op zoek te gaan naar positieve aspecten in je bestaan, en dan zullen de door jouw gewenste verlangens die je ooit het heelal hebt ingeslingert als een boemerang naar je terugkeren!

En denk eraan: "What you think about is what you bring about"!

Tot de volgende keer!








    

Geen opmerkingen: