woensdag 14 december 2011

De Gouden Regels voor een superleven! (deel 6)

  1. Denk goed na over welke doelen je wilt bereiken en schrijf ze op. 
  2. Onderneem actie en visualiseer om je doelen te bewerkstelligen.
  3. Luister naar je gevoel.
  4. Neem de verantwoording voor je eigen leven.
  5. Wees tevreden met alles wat je WEL hebt.
Gouden Regel 6:   Stop verslavingen en slechte eetgewoontes!  

Je hoeft niet direct met je neus in de coke te zitten om een verslaving te hebben. Een verslaving kan ook gewoon een bepaalde slechte gewoonte zijn die op een of andere manier je leven is binnengeslopen maar waar je maar moeilijk van af kunt komen.

Natuurlijk is er de welbekende nicotineverslaving. Ik hoef hier niemand uit te leggen dat dit niet bevorderlijk is voor je gezondheid. Ook niet aan de rokers onder ons. Maar om van het roken af komen is een enorm doorzettingsvermogen vereist. En het blijft je nog jaren achtervolgen. Ook al ben je afgekickt.

In tegenstelling tot roken is drinken een meer 'onzichtbare' verslaving want als ik iemand zie roken dan denk je al gauw dat die persoon verslaafd is. Maar als ik iemand een wijntje of een biertje zie drinken dan heb je meer zoiets van: 'hé, gezellig'.

Zelf drink ik in de avond ook graag een glaasje wijn bij het eten maar ik probeer het wel te beperken tot een glas per avond. Is trouwens nog reuze gezond ook. En drink ik er op een avond in de week soms meer dan een, dan las ik er gewoon een paar alcoholvrije dagen tussen.

Maar bij velen onder ons blijft het niet beperkt tot een glaasje. Men neemt er nog een, en nog een... 'Voor de gezelligheid'. Want het kan toch geen kwaad. 'Ik heb het goed onder controle' ...denkt men.

Echter, als je dit 'gezellige drinken' een avond of vijf, zes in de week volhoudt dan heb je voor dat je het weet gewoon een keiharde alcoholverslaving te pakken. Want bij 14 glazen in de week heb je als man een alcoholprobleem en bij de vrouwen is de limiet maar 7 glazen!

Natuurlijk zullen veel mensen ontkennen dat ze een probleem hebben. Maar de bevestiging zit hem al in de ontkenning! Op de lange termijn heeft overmatig alcoholgebruik gewoon een slopende werking op je lijf.

Maar er zijn ook meer onschuldige verslavingen die op de lange termijn zeer slecht voor je kunnen uitpakken. Bijvoorbeeld slechte eetgewoonten. Hier heb ik zelf ook wel eens last van.

Ik probeer altijd gezond te eten maar als ik 's-avonds lekker ontspannen voor de buis op de bank lig dan kan ik soms gewoon in een keer een hele zak chips leeg vreten. Halverwege die zak heb ik natuurlijk allang geen trek meer maar ik blijf doorschransen alsof mijn leven er vanaf hangt...

Later kan ik mezelf dan wel voor mijn kop schieten als die zak uiteindelijk leeg is, want in plaats van met een bevredigd gevoel op de bank te zitten, heb ik spijt en bovendien een opgeblazen buik die ook nog eens mijn nachtrust gaat aantasten...

Want mijn spijsvertering moet 's-nachts wel overuren maken en extra energie spenderen om die rotzooi in mijn maag te verteren waardoor ik verre van lekker uitgerust wakker word...

Daar bovenop komt ook nog eens het feit dat ik met die zak chips een enorme hoeveelheid zout naar binnen heb gewerkt. Slechts 2 gram natrium per dag is meer dan genoeg voor ieder persoon op deze wereld maar met te zout eten en snacken krijgt men vaak 2 x de maximaal toegestane hoeveelheid binnen van slechts 6 gram per dag!

De bijnaam van zout is niet voor niets de 'Witte Sluipmoordenaar'. Nou, dat zegt genoeg. Gaat u maar even Googelen. Ik schrok me echt te pletter toen ik de negatieve langetermijneffecten las die te veel zout inname op je lichaam heeft. Het is gewoon bereslecht voor je dus probeer zoutgebruik te beperken.

Die 'chipsverslaving' moet ik in ieder geval zelf zo snel mogelijk de kop zien om te draaien!

We leven in een consumptiemaatschappij dus pas op voor de vele verleidingen die je van alle kanten tegemoet schreeuwen. Zo las ik laatst iets over een vrouw met een chocoladeverslaving. Ze bracht het onderwerp ter sprake toen ze bij een vriend op visite was.

Ondanks de pogingen van de man om de dame in kwestie er van te overtuigen dat deze slechte gewoonte toch echt aan haar lag, bleef de vrouw klagen dat ze op geen enkele manier los kon komen van haar bonbons en dat de chocola haar gewoon in de houdgreep had.

De vriend nam haar toen mee naar de achtertuin van zijn woning waar hij plots naar een boom toe rende en zijn armen er omheen sloeg. 'Help, help' begon de man keihard te roepen, dit tot grote verbazing van de toekijkende vrouw. 'Ik weet niet meer wat ik moet doen! schreeuwde hij hard. 'Die boom wil me maar niet loslaten!'

------------------

Samenvattend: af een toen eens lekker uit je dak gaan en heerlijke dingen naar binnen werken dat mag natuurlijk maar wees zuinig op je body dus consumeer al het appetijtelijke alleen maar met mate. Je lichaam is een voertuig waarop je zuinig moet zijn en waarin jij je hele leven vervoerd moet worden.

Pas daarom op dat je niet die buurman van mij wordt die elke zaterdagochtend met een peuk in zijn mond zijn auto staat te poetsen totdat ie glanst in de zon.

Want die kar kan je om de twee jaar inruilen maar dat lijf van je moet 80 jaar mee!








Geen opmerkingen: