vrijdag 20 juli 2012

Hoe blijf ik positief?

Luuk, ik probeer al een aantal dagen een positievere houding aan te nemen maar vroeg of laat sijpelen er weer allerlei twijfels en zorgen in mijn hoofd waardoor ik na verloop van tijd weer terug bij af ben...

Dit is heel herkenbaar. Ik heb er zelf namelijk ook wel eens last van.

O ja?

Ja. Kijk, het valt gewoon niet mee om de hele dag positief te blijven denken. Het is hard werken! Het komt niet aanwaaien. Je moet er wat voor doen. En er gebeuren nou eenmaal wel eens minder leuke dingen. Maar het is hoe je ermee omgaat dat uiteindelijk bepaalt hoe jij je voelt.

Waardoor wordt die terugval nou eigenlijk door veroorzaakt?

Er zijn eigenlijk twee oorzaken: externe factoren zoals bijvoorbeeld gebeurtenissen op je werk die je raken, een woordenwisseling thuis met je partner of je kinderen, drukte in het verkeer, enzovoorts. Je kan zo wel 100 dingen opnoemen die dagelijks op een of andere manier je humeur kunnen beïnvloeden.

De tweede oorzaak zijn de gedachten die je de hele dag aanbiedt aan jezelf. Maar dit is eigenlijk gelijk de hoofdoorzaak voor je verminderde positieve houding. Want het gaat niet om die collega waar jij je zo aan zit te ergeren. Nee, het is het feit dát je je zit te ergeren aan die man of vrouw.

Vertel...

Nou, irritaties zijn natuurlijk niets anders dan gedachten en emoties. Die hoef je niet te hebben. Daar kies je zelf voor. Ik kwam laatst iemand tegen die continue over alles wat ik zei met me in discussie ging. Zelfs over dingen waar ik gewoon aantoonbaar gelijk in had.

Nou, 5 jaar geleden was ik daar gelijk bovenop gedoken. Figuurlijk dan. Dan had je gelijk een heftige woordenwisseling van hier tot Tokio. Was ik heerlijk aan het bekvechten.

Nu lach ik er om. Ik denk: Nou, dan is die zwarte muur toch lekker wit. Prima. Lekker belangrijk zeg. Ik sta daar mijlenver boven. Ik ga nu voortaan gewoon de discussie uit de weg. Heerlijk rustig. Moet je ook eens doen.

Duidelijk. Maar hoe blijf ik nou positief?  

Je moet het zo zien. Je hoofd is eigenlijk één grote kooi vol kanariepietjes. Die continue door mekaar heen lopen te kwetteren. Gek word je ervan. En dat gekwetter staat natuurlijk voor alle gedachten die de hele dag bij je opborrelen.

Nou, probeer dat zooitje maar eens stil te krijgen. Gaat je niet lukken. Probeer maar eens eventjes niet te denken. Of niet te denken aan een bepaald onderwerp. Denk eens even NIET aan een roze olifantje. Gaat je niet lukken.

Hoe krijg ik die kanaries dan wel stil?

Ja, af en toe moet je een doek over die kooi gooien haha!

Leuk. Nu even graag even serieus wat praktische en bruikbare tips

Okay, nou het zijn dus de gedachten die je aanbiedt die jouw humeur bepalen. Je bent tenslotte wat je denkt toch? Dat wisten we al.

En hoe je reageert op je omgeving en de dingen die daar gebeuren dat weten we nu ook. Pas dus op dat je geen drijvend stuk piepschijn op de woelige golven van de oceaan van het leven wordt want daar word je niet vrolijk van. Je hebt dan geen controle. Je moet een supertanker zijn waar de hoogste golf geen invloed  op heeft.

Kijk, geluk en tevredenheid zitten in je. Dat zijn gevoelens en gedachten. Die komen niet van buiten! Dat denken veel mensen. Die zijn continue op zoek naar externe prikkels om hun geluksgevoelens tevreden te stellen. Lekker uit eten, bios, shoppen, flirten, roken, zuipen. Hartstikke leuk natuurlijk maar het ware geluk vind je daar niet.

Je kunt verliefd worden op een leuke meid. Dan ervaar je een van de fijnste gevoelens die een mens kan hebben. Je leeft op een roze wolk. Maar dat geluk is wél een gevoel binnen in jou! Die persoon triggert dat maar het gelukgevoel komt toch echt uit jezelf.

Dat fijne gevoel kan je er ook uit trekken zonder dat die leuke vent of vrouw voor je neus staat snap je? Dat is de truc.

Okay. Maar hoe kom ik nou positiever de dagen door? 

Ga elke dag op zoek naar dingen waardoor je je beter voelt. Dat begint al als je wakker wordt. Plak die muur van je badkamer desnoods vol met positieve kreten. Je moet direct het gevecht aan gaan! Vlak nadat de wekker gaat. Zet desnoods motiverende teksten op je iPhone die je kunt beluisteren. Of ga mediteren. Aan de slag. Hup. Het is oorlog!

Kijk, het is wetenschappelijk bewezen dat 90% van de zorgen die de mens zich maakt in werkelijkheid nooit gebeuren. Negentig procent! Wordt het dan niet eens tijd dat je wat meer positieve gedachten aan je zelf begint aan te bieden? In plaats van al dat negatieve geouwehoer? Want al dat gemekker is verspilde energie.

Lagere energiekeuzes noemen ze dat. Die putten je uit. Kies voor hogere energiekeuzes. Die geven je juist kracht. Hogere energiekeuzes zijn positieve gedachten over jezelf, je leven, enzovoorts.

En waarom zou je je klote voelen als je je geweldig kunt voelen? Het leven heeft zoveel te bieden! Je moet gewoon elke ochtend je bed uit springen!  Er liggen zoveel kansen voor je te wachten. Zoveel geweldige ervaringen om van te leren. Problemen bestaan niet! Het zijn slechts uitdagingen. Hobbels op de weg naar meer geluk.

Klinkt logisch... 

Inderdaad. Het IS logisch... Succes!

De volgende keer meer concrete tips over hoe je jezelf positief kan herprogrammeren door middel van affirmaties.